|
|
UITNODIGING VRIENDENOCHTEND 14 JUNI 2008 |
U had de datum al in uw agenda genoteerd: zaterdag 14 juni 2008 is weer de Vriendenochtend
van de Vrienden van de Vecht. We hebben een gevarieerd programma in de zuidelijke
Vechtstreek. U kunt kiezen (let wel: u kunt pas kiezen op de ochtend zelf!) uit de
volgende exclusieve excursies:
Bezoek aan de Ridderhofstad Gunterstein in Breukelen.
Voel u even ridder op Gunterstein: de poorten van het beroemde kasteel Gunterstein
en van het park zullen op 14 juni 2008 voor u opengaan. Het kasteel heeft een
veelbewogen historie met beroemde eigenaren. De huidige eigenaren leiden u rond en
vertellen u onder meer over de fraaie schilderijen en wandtapijten in het
hoofdgebouw. Daarnaast maakt u samen met een gids een wandeling door het fraaie
park met de kenmerkende zichtlijnen én door het besloten deel van het park met
de vele kronkelpaadjes.
Vaartocht Waterwingebied Loenen
Deze vaartocht is in het besloten deel van het waterwingebied bij Loenen aan de
Vecht. Met een deskundige gids van Waternet vaart u over een afgesloten plas in
een prachtig natuurgebied. Tijdens de vaartocht komt u veel te weten over de
natuur, de bijzonderheden van het waterkwaliteitsbeheer en over de onderzoeken
die Waternet uitvoert. Alhoewel vele vrienden deze vaartocht al gemaakt hebben, gaan
we ervan uit dat er nog steeds nieuwe belangstellenden zijn. Bij mooi weer (en dat
is het bijna altijd) is de boot open, als het regent wordt de boot overdekt.
Gegidste fietstocht in de zuidelijke Vechtstreek
Het gaat dit keer niet om de kilometers maar om de verhalen! Met een deskundige
vrijwilliger van het Fietsgilde Gooi- en Vechtstreek maakt u een fietstocht in
de zuidelijke Vechtstreek. Laat u verrassen door de vele historische wetenswaardigheden
en anekdotes die uw fietsgids u vertelt. Voor fietsen wordt gezorgd.
Programma
8.45 - 9.00 uur ontvangst met koffie en inschrijven excursies Ridderhofstad Gunterstein,
Zandpad 48, 3621 NE Breukelen
Parkeren op het terrein van Gunterstein
9.00 uur welkomstwoord
9.15 uur vertrek met eigen vervoer naar de excursies Waterwingebied en het startpunt
voor de fietstocht Adressen en route- en parkeerinformatie worden t.z.t. uitgereikt
12.00 uur Verzamelen voor gezamenlijke lunch met alle deelnemers Vriendenochtend
Tuin van de buitenplaats Herteveld, Straatweg 17 Maarssen.
Parkeren langs de Zijlweg, zijweg van de Straatweg nabij Straatweg 17.
13.00 uur Afsluiting Vriendenochtend
Kosten
De kosten voor de Vriendenochtend zijn € 15 per persoon.
Introducé's
Introducé's zijn van harte welkom. Nieuwe vrienden óók!
Aanmelden:
* e-mail: vriend@vecht.nl
* telefoon: Charlotte Smit (0297-261576), bij geen gehoor Vrienden van de Vecht: 06-51061382 of 06-53773738
|
|
|
Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan deze gebiedsvisie. Twee werkateliers hebben
veel materiaal opgeleverd. Aan deze werkateliers is zeer intensief meegewerkt door
leden van de VPC. Ook op andere momenten is de commissie intensief betrokken bij
de uitwerking van de opzet. In de conceptnota die nu gereed is zijn de gegevens
verwerkt in de 7 thema's cultuurhistorie, infrastructuur, ecologie, landbouw, landschap,
recreatie en wonen en werken. Binnenkort zal de nota aan de Provinciale Staten worden
voorgelegd en krijgt de nota zijn uiteindelijke vorm. Een te benoemen gebiedscommissie
zal de plannen verder ontwikkelen en uitwerken. Een belangrijke taak hierbij zal
zijn om alle plannen, zoals Agenda Vitaal Platteland, Groene Ruggengraat, en Nieuwe
Hollandse Waterlinie, te koppelen en een verbinding te zoeken met de Noord-Hollandse
plannen zoals de Groene Uitweg. Welke rol de VPC hierbij zal spelen is nog niet duidelijk.
DE Eo WIJERS IDEEËNPRIJSVRAAG 'HET BUITEN VAN DE RANDSTAD'
Nu de Gebiedsvisie De Vechtstreek: het buiten van de Randstad unaniem door de
Statencommissie is omarmd, volgt de vertaalslag van plannen naar uitvoering. Op
19 mei besluit de Provincie Utrecht of zij - samen met de Eo Wijers-stichting (www.eowijers.nl) -
een prijsvraag zal uitschrijven voor een ontwerpopdracht om samenhang te brengen
in lopende projecten en om verrommeling door onsamenhangende ingrepen te voorkomen.
De Eo Wijers-stichting organiseert de prijsvragen om doorbraken te bereiken in
regio's waar duidelijk behoefte is aan ontwerpen op regionale schaal en de noodzakelijke
samenwerking tussen lokale initiatieven een stimulans kan gebruiken. In de Vechtstreek
groeit de spanning tussen enerzijds het trage Vechtlandschap met zijn internationaal
vermaarde kwaliteit en anderzijds de hoge ruimtelijke dynamiek in de Noordvleugel
met zijn bundels infrastructuur en druk van woningbouw. De opgave is om de doelstellingen
van de Gebiedsvisie op een beeldende wijze te vertalen in inspirerende toekomstbeelden
die de vele initiatieven op een hoger plan kunnen brengen en om de ontwerpen in een
tweede (besloten) fase uit te werken in sleutelprojecten.
|
|
|
De experimentele versie van "Venster op de Vecht", de Cultural Landscape Explorer
voor de hele Vechtstreek is op 1 december jl. on-line gegaan: www.vensteropdevecht.nl De
site wordt gemiddeld door zo'n 850 mensen per maand bezocht, die ongeveer 40.000 pagina's
bezoeken. Met name de Guided Tour is populair. Deze rondleiding voert de bezoeker
langs allerlei punten in de Vechtstreek en biedt de mogelijkheid dieper op onderwerpen
in te gaan, bijvoorbeeld door een link binnen Venster op de Vecht, of door verwijzing
naar de eigen website van het bezochte object. Inmiddels wordt met de Universiteit
Utrecht gewerkt aan een Engelse versie, de Cultural Landscape Explorer.
|
|
|
|
EEN NIEUWE Wro, GOED OPLETTEN VOOR BURGERS |
Over een paar maanden treedt de nieuwe Wet ruimtelijke ordening in werking, als
de procedures tenminste op tijd zijn doorlopen. Het gaat dit keer om een grote
wijziging van het systeem van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Maar wat niet
verandert is de positie van het bestemmingsplan. Dat blijft het centrale document
waarin de bindende regels voor iedereen worden vastgelegd. De goedkeuring door de
provincie van nieuwe bestemmingsplannen komt echter te vervallen. Dat betekent dat
na de procedure bij de gemeenteraad, bezwaarden voortaan direct naar de Raad van
State kunnen. De provincie krijgt wel de bevoegdheid om eisen te stellen aan de
inhoud van bestemmingsplannen door middel van een verordening. Die kan gelden voor
een bepaald gebied of voor de hele provincie. Er is een "mits" aan verbonden: de
verordening moet gebaseerd zijn op schriftelijk vastgelegd beleid. Ook kan de provincie
een aanwijzing geven aan gemeenten als de visie van de provincie niet verwerkt is
in een gemeentelijk plan. Verder kunnen provincies (en ook het Rijk) onder de naam
"inpassingsplan'' zelf een bestemmingsplan vaststellen. Dat is natuurlijk wel aan
voorwaarden gebonden. Een volgende belangrijke verandering is het projectbesluit,
dat in de plaats gaat komen van art.19 procedures. Een projectbesluit is een aanpassing
van het bestemmingsplan en moet binnen een jaar en ten hoogste binnen twee jaar
gevolgd worden door ter inzage legging van een bestemmingsplan. Gebeurt dit niet
op tijd, dan mag de gemeente geen leges heffen, een sanctie die ook volgt als een
gemeente niet na 10 jaar een bestemmingplan herziet. De rol van de structuurvisie
is een andere belangrijke verandering. Zowel rijk, gemeenten als provincies moeten
structuurvisies gaan vaststellen, die alleen bindend zijn voor henzelf. Omdat de
structuurvisies geen inspraakprocedure kennen, is het voor burgers in de toekomst
nog belangrijker om zich goed op de hoogte te stellen van deze ruimtelijke plannen. Pas
als de structuurvisies als regels in bestemmingsplannen of in een projectbesluit
verschijnen, hebben burgers immers de kans om zich daar over uit te spreken. Alle
ruimtelijke plannen zullen in de toekomst echter digitaal beschikbaar moeten zijn. Goed opletten blijft belangrijk.
(NMU)
|
|
|
|
DE KADERRICHTLIJN WATER (KRW) |
De KRW is de uitwerking van het besluit van de Europese Unie om voor de binnenwateren
tot een betere waterkwaliteit te komen. Op zich is dit een bijna onmogelijke doelstelling
daar er voor zo'n gevarieerd gebied als Europa geen absolute normen voor de waterkwaliteit
zijn te stellen. De Nederlandse meren met hun voedselrijke ondergrond en de invloed van de
relatief vuile rivieren Rijn en Maas kunnen nooit vergeleken worden met de Alpenmeren die
gevoed worden door schoon, voedselarm water uit de bergen. Er is daarom gekozen voor een
benadering per (stroom)gebied waarbij uitgegaan wordt van de huidige situatie en via een
inventarisatie bepaald wordt welke kwaliteitsverbeteringen behaald kunnen worden. De
Vechtstreek ligt in het gebied van 'Rijn west' en de verantwoordelijke waterbeheerder,
in dit geval AGV, moet met een voorstel komen voor een referentiebeeld voor de verschillende
wateren. Tevens moet duidelijk gemaakt worden of en hoe dit referentiebeeld in 2027
bereikt zou kunnen worden. Het traject tot 2027 is verdeeld in een aantal fasen
waarin steeds gevolgd wordt hoe een aantal uitgevoerde maatregelen tot resultaat
geleid hebben. Dit traject is begonnen in 2000 en moet in 2009 leiden tot het
vastleggen van de plannen die in 2012 en 2015 getoetst worden op hun resultaten. AGV
heeft het beheersgebied verdeeld in een aantal delen waarbij voor de VPC vooral van
belang zijn: Vecht en Amsterdam-Rijnkanaal, De Noordelijke Vechtplassen en De Zuidelijke
Vechtplassen. Er is binnen het waterschap enorm hard gewerkt aan de uitwerking waarbij
regelmatig bijeenkomsten werden gehouden met betrokken instanties over de uitwerking
van een deelgebied. De VPC is de afgelopen jaren een flink aantal keren betrokken
geweest bij deze bijeenkomsten waarbij eerst de keuzen besproken werden die later
leidden tot een groot aantal concrete plannen. Deze plannen zijn lange lijsten
waarvan de inhoud varieert van de aanleg van milieuvriendelijke oevers, het verbeteren
van de zuiveringsinstallaties tot het uitbaggeren van watergangen. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de Concept-nota Rijn west. Er is erg veel
werk verzet en wij hopen dat ook de komende jaren het ingezette traject naar een duidelijke verbetering van de waterkwaliteit in ons gebied vorm zal krijgen.
|
|
|
Deze zomer (vanaf 15 augustus) treden drie nieuwe rijksadviseurs in functie die
coördinerende zorg dragen voor het landschap. Als eerste is daarvoor verantwoordelijk
Yttje Feddes als Rijksadviseur voor het Landschap (als opvolger van Dirk Sijmons). Niet
minder belangrijk voor ons landschap zijn echter de andere rijksadviseurs: Liesbeth
van der Pol als nieuwe Rijksbouwmeester, Ton Venhoeven als Rijksadviseur voor de
Infrastructuur en Wim Eggenkamp als Rijksadviseur voor het Cultureel Erfgoed. Dat
deze rijksadviseurs ook werkelijk invloed hebben op ons gebied bleek in het jongste
verleden: Minister Cramer was van mening dat de Belle van Zuylen-toren bij Utrecht
'niet de juiste toren op de juiste plek' was waarbij zij werd gesteund door het
College van Rijksadviseurs. De adviseurs vonden de toren qua functie, locatie en
'belevingswaarde' een ongeschikt concept. De gemeente Utrecht heeft weliswaar het
laatste woord over het afgeven van een bouwvergunning voor de toren, maar dit
voorbeeld-advies biedt toch hoop. Zeker omdat er nog meer toren-plannen in de regio de ronde doen.
|
|
|
Het jaar 2008 is door de Stichting Kerkelijk Kunstbezit Nederland en de provinciale
Steunpunten Monumentenzorg en Archeologie uitgeroepen tot Jaar van het Religieus Erfgoed.
Je zou hopen dat dit ook voor de kerken in de Vechtstreek extra aandacht en
bescherming zou opleveren, maar twee bedreigde kerken laten een ander beeld zien. In
Vreeland staat het gereformeerde kerkje met het interieur van Lion Cachet te huur. De
Rijksdienst Monumentenzorg heeft indertijd een negatief advies gegeven op een voorstel
van de gemeenteraad er een woonbestemming aan te geven. Er was een voorstel om het aan
te kopen voor een culturele bestemming, maar het daarbij behorende bod vond de verkopende
kerkenraad onvoldoende. En nu is het dus te huur als 'representatieve kantoorruimte'
voor een 'creatieve ondernemer'
(zie: Vreeland-kerk-te-huur).
Wij zullen de aanvraag voor de (ver-)bouwvergunning nauwlettend volgen.
Een vergelijkbaar geval doet zich in Weesp voor. Daar is de Lutherse kerk verkocht
aan een projectontwikkelaar die plannen heeft om hier een tandartspraktijk te vestigen.
Frans Bromet heeft hierover een (hilarische maar niet minder droefstemmende)
documentaire gemaakt 'Kerk te koop':
(zie: www.uitzendinggemist.nl). Er
wordt nog onderhandeld tussen de gemeente, de Rijksdienst Monumentenzorg en de
projectontwikkelaar over de voorwaarden waaronder de nieuwe bestemming en de
verbouwing gerealiseerd mogen worden, maar gevreesd moet worden dat ook hier
de openbare bestemming geofferd zal worden.
|
|
|
In Muiden is kortgeleden in het Muizenfort het kantoor geopend van het ILG-gebieds-bureau
voor Gooi- & Vechtstreek dat de investeringen in het landelijk gebied in de noordelijke
Vechtstreek coördineert. Tot uiterlijk 1 juni 2008 kunnen projecten die in 2009 voor
ILG-subsidie in aanmerking komen, worden ingediend. De ILG-gebieds-commissie voor
dit gebied (de facto opvolger van De Groene Uitweg) streeft naar goede samenwerking
met haar Utrechtse ILG-zuster (die luistert naar de naam AVP ofwel Agenda Vitaal
Platteland). Samen zijn deze instellingen van grote invloed op het landelijk gebied
van de Vechtstreek.
|
|
|
|
BLOEMENDALERPOLDER-A1-SPOOR |
In bijna alle voorgaande nieuwsbrieven werd verslag gedaan van de voortgang (of
het gebrek daaraan) van de planvorming voor de grootschalige herinrichting van de
Bloemendalerpolder tussen Weesp en Muiden, het mondingsgebied van de Vecht. Twee
zaken vertragen die planvorming. 1. Het verschil van mening over concentratie dan
wel spreiding van de bebouwing in de polder tussen respectievelijk de beide
gemeenteraden enerzijds en de beide B&W's met de provincie anderzijds. 2. De
onverenigbaarheid van alle Bloemendalerpolderplannen met de sterke verbredingsplannen
van de A1 en de spoorlijn, zonder kostbare aanpassingen zoals verdiepte aanleg. Met
recht een dubbele spagaat. Over punt 1 wordt nog onderhandeld en men mag hopen op
een uitkomst met een groot 'open' gebied dat recht doet aan het karakter van dit
landschap. Daarbij zal hogere, stedelijke bebouwing bij het station Weesp voor
lief moeten worden genomen maar daarvoor wordt dan wel met 'landelijk uitzicht'
terugbetaald. Over punt 2, de verdieping van de A1 langs Muiden en de spoorlijn
Diemen-Weesp, wordt op hoog niveau onderhandeld. Minister Eurlings heeft de beide
wethouders Fred Winnubst (Muiden) en Dick Spel (Weesp) verzekerd te streven naar
'integrale oplossingen in samenspraak met de regio'. Het treft dat de regio zich
opmaakt om dit hoge overleg te ondersteunen met visie en kennis vanaf het maaiveld:
de oprichting van Vecht voor Tunnels is een feit en is te volgen via
www.vechtvoortunnels.nl. En in het kader van
het zgn. Noordvleugeloverleg vindt nu een inventarisatie plaats van verdichtingslocaties
langs het spoor met mogelijkheden om het spoor ondergronds te brengen. Deze
inventarisatie strekt zich uit tot Weesp en de Bloemendalerpolder en dat houdt een belofte in.
|
|
|
Dinsdagmiddag 22 april 2008 heeft de Provincie Noord Holland Fort Uitermeer voor
30 jaar in erfpacht overgedragen aan de Stichting Uiteraard Uitermeer. Gedeputeerde
Mw Rinske Kruisinga heeft, door de sleutel aan voorzitter Lieuwe Veerman van de
Stichting Uiteraard Uitermeer te overhandigen, op symbolische wijze de intentieovereenkomst
tussen beiden partijen bekrachtigd. Wat begon als een jongensdroom van een groep roeiers
die behulpzaam wilde zijn bij het afwenden van het gevaar van een al te grootschalige
ontwikkeling van het fortgebied tussen Vecht en Naardermeer, is nu in een fase beland
van praktische keuzes maken. Het gebiedsplan dat er nu ligt (zie www.uiteraarduitermeer.nl)
probeert een balans te vinden tussen de verschillende belangen van natuur, cultuur en
recreatie (en wat dat balanceren betreft lijkt het op de gebiedsvisie van de Vechtstreek
als geheel). Het aanstekelijke enthousiasme van deze kundige groep vrijwilligers en de
samenwerking met o.a. de gemeente Weesp, Landschap Noord-Holland en Natuurmonumenten
bij de verdere uitwerking van de plannen staat borg voor een pleisterplek aan de Vecht
waar het voor 'man en muis' goed toeven is. Men streeft ernaar niet meer te ontwikkelen
dan nodig is om het terrein in de toekomst te kunnen consolideren. Maar ook een plek
waar mensen op alle mogelijke manieren kunnen en willen komen om er te genieten van
een spectaculair uitzicht over Vecht & open landschap.
|
|
|
Nigtevechter Rogier de la Rive Box heeft een prachtig plan ontworpen voor een lichte
fiets-voetgangersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nigtevecht, een mooi
voorbeeld van het Imby-principe (de zorg voor de achtertuin). Met name de opgangen
naar de brug in de vorm van helixen zijn een vondst die recht doet aan de geschiedenis
van dit landschap met zijn vele torenforten. De brug in dit ontwerp is vernoemd naar
Cornelis Kraijenhoff - en die zou trots zijn geweest. Nu hopen dat het plan een
eerlijke kans krijgt in de lopende besluitvormingsprocedures. Zie ook www.vecht.nl/kraijenhoffbrug.
|
|
|
|
UITDIEPING LOOSDRECHTSE PLASSEN |
In de vorige mededeling hierover hebben wij gemeld dat de VPC een voorstander is
van de plaatselijke uitdieping van de plassen maar grote problemen heeft met de
wijze waarop het zand dat bij de verdieping vrijkomt moet worden afgevoerd. De
VPC kan zich niet vinden in het voorkeurstracé zoals dit door Waternet wordt
voorgesteld. Het schaadt te veel de cultuurhistorische waarden van de streek
en beïnvloedt het woonklimaat van de omgeving te sterk. Wij hebben gewezen op
enkele genoemde alternatieven. In dit project werken wij samen met Vereniging
Vechtlandschap Loenen (zie verderop).
|
|
|
|
EEN LAWAAISCHOPPER VERPEST RUST VAN DUIZEND RECREANTEN |
Het Bestuur van de Vereniging Vierde en Vijfde Plas Loosdrecht heeft samen met
zijn commissie tegen het snelvaren breed gehoor gekregen van de omliggende gemeentebesturen,
de Plassenraad en het Plassenschap. Men begrijpt dat een beperkt aantal luidruchtige
motorboten het voor vele anderen verpest. Toch wil men de mogelijkheid bezien om
beide groepen naast elkaar te laten bestaan voor de recreatie. Een van de
belangrijkste conclusies van de zittingen was dat een groot deel van de overlast
wordt veroorzaakt door een groep snelvaarders die zich aan geen enkele regel
houdt. Overdag onbeperkt hardvaren tot zelfs na zonsondergang. Daarom heeft het
Plassenschap het toezicht en de handhaving fors verbeterd. Vanaf heden zal
permanent worden gesurveilleerd door vast personeel en niet meer zo af en toe
door de politie. Het aantal snelvaarevenementen wordt niet uitgebreid en aan
het eind van het seizoen vindt een tussentijdse evaluatie plaats van het effect
van de maatregelen. Eind volgend jaar volgt de definitieve evaluatie. Daarbij
wordt in de woorden van wethouder Nagel van Breukelen ( tevens vice-voorzitter
Plassenraad) een drastische beperking van het snelvaren, of zelfs verbod niet
uitgesloten. Het blijft een opmerkelijke zaak dat de Loosdrechtse Plassen het
enige binnenwater in Nederland zijn waar mag worden snelgevaren. Er worden nu
zelfs ontheffingen verleend voor het snelvaren tussen 18.00 uur en zonsondergang
en van zonsopgang tot 10.00 uur.
|
|
|
|
EN WEER IS DE BESLISSING OVER DE TWEEDE VECHTBRUG IN BREUKELEN OPGESCHOVEN |
Het is al weer enkele jaren geleden dat de eventuele bouw van een Tweede Vechtbrug
in Breukelen op de agenda van de gemeenteraad stond. Het college van B & W wilde
nu eindelijk eens van het dossier af en vroeg de raad om een definitieve beslissing.
Wel of niet bouwen en zo ja, waar dan? Er waren nog twee plaatsen overgebleven: Bij
het landgoed Nijenrode en bij de loswal tegenover de buitenplaats Queeckhoven; beide
hadden hun voor- en nadelen. Goed, zei de gemeenteraad, laten we het erover hebben,
maar dan zonder een nieuw uitgebreid voorafgaand onderzoek. Met de bestaande rapporten
en voorstellen, een hele stapel overigens, wilde men het doen. U kent ongetwijfeld het
standpunt van de VPC. Geen Tweede Vechtbrug. Een tweede Vechtbrug betekent een toename
van het verkeer op het Zandpad en van andere activiteiten op de rustige, landelijke
oostelijke Vechtoever; bovendien bestaat de kans dat men daar dan later tot uitbreiding
van de (woon)bebouwing zal overgaan. Kortom, de aanleg van een nieuwe brug zal de
landschappelijke en cultuurhistorische waarden en de rust aldaar in belangrijke mate
verloren doen gaan. De Beraadsgroep Historisch Breukelen, waarvan de VPC met vier
andere cultuurhistorische verenigingen deel uitmaakt, heeft dit standpunt bij veel
gelegenheden uitgedragen. Op 22 april van dit jaar vond de discussie in de
gemeenteraad plaats. Veel voor- en tegenstanders hadden schriftelijk en mondeling
van zich laten horen. Aanvankelijk zag het er naar uit dat de tegenstanders van de
brug het pleit met 8 tegen 7 in hun voordeel zouden beslechten. Een amendement
deed echter de stemverhouding omslaan. Dat amendement hield in dat de beslissing
zou worden uitgesteld en dat het college van B & W eerst de allang beloofde verkeersvisie
voor het dorp Breukelen zou opstellen. Aan de hand daarvan zou bekeken worden of een
nieuwe brug gewenst was. Dit voorstel dat door 8 raadsleden werd ingediend, kreeg
uiteindelijk de goedkeuring van de gehele gemeenteraad. In de loop van 2009 komt
de brug dus weer op de agenda.
|
|
|
Van 27 maart tot 21 april heeft het Corridor-plan in Breukelen ter visie gelegen.
Een plan over de ontwikkeling van de stationslokatie met woontorens tot acht
woonlagen en een kantoorpand tot 11 lagen hoog. Dat betekent een woontoren van
25 tot 30 m en een kantoorgebouw van minstens 40 m hoog. Op de kruising van de
A2 met de N201, bij de Vinkeveense Plassen wordt gedacht over een hoteltoren
bij hotel Residence van 50 m hoog. Met deze torens in het Groene Hart ontstaat
een horizonvervuiling van ongehoorde omvang voor de Vechtstreek, voor de
Vinkeveense Plassen en voor het westelijk veenweidegebied. Beide torens
liggen in het Groene Hart. Behoren dit soort ontwikkelingen tot de kernkwaliteiten
van het Groene Hart? Past dit bij het net ontwikkelde Landschaps-Ontwikkelings-Plan
(LOP) van de gemeenten Breukelen en Loenen? Is dit de eerste voorbode van de
gevolgen van de gemeentelijke herindeling? Wij weten het niet, maar wij zijn
in ieder geval zeer verontrust. De VPC zal de ontwikkelingen zeer nauwkeurig
blijven volgen en waar mogelijk bezwaren maken om zo te voorkomen dat de open
relatie tussen de Vechtstreek en het veenweidegebied verder wordt aangetast.
|
|
|
De VPC is vanaf het eerste begin sterk betrokken geweest bij de vormgeving van
Op Buuren. Hier werd voor het eerst de Vechtvisie in de praktijk gebracht. De
VPC voelt zich mede geestelijk vader van dit ontwerp. De plannen zagen er fraai
uit, maar hoe zou de praktijk worden, en hoe groot zou de belangstelling voor het
plan zijn. Na vijf jaar voorbereiding beginnen de eerste straatjes en huizen van
Op Buuren nu vorm te krijgen. De verhoudingen worden zichtbaar. Het wordt inderdaad
een kleinschalig, intiem dorp met smalle straatjes en het sluit in dat opzicht
goed aan bij de sfeer van de andere Vechtdorpen. De belangstelling voor het project
is zeer groot, er zijn steeds aanzienlijk meer gegadigden voor de huizen dan er
beschikbaar zijn. Ook dat gaat dus de goede kant op. Vanaf de Sportlaan in
Maarssen zijn de ontwikkelingen goed te volgen. Gaat u eens kijken, het is
aardig om dit plan zo te zien groeien.
|
|
|
|
RESTAURATIE TOEGANGSHEK VREEDENHOFF |
Het tussen 1752 en 1753 vervaardigde grote hek van de buitenplaats Vreedenhoff te
Nieuwersluis bestaat uit indrukwekkend smeedwerk en twee hardstenen pijlers voorzien
van fraaie ornamentiek. Deze pijlers, destijds vervaardigd door de in de 18e eeuw bekende
Amsterdamse steenhouwer François Absiel, verkeerden in 2003 in een dusdanig slechte staat
dat in overleg met de Rijksdienst Monumentenzorg besloten werd ze door nieuwe pijlers te
vervangen. Een eis van de Rijksdienst was de oude pijlers elders op de buitenplaats
te behouden en ze daar in het vervolg te behoeden voor de weersinvloeden door er een
behuizing omheen te plaatsen. Nadat de pijlers, die elk uit acht verschillende
onderdelen bestaan, tot in de kleinste details in tekening waren gebracht en
uitgebreid gefotografeerd, zijn ze begin 2006 door de hoofdaannemer, Steenhouwerij
Maarssen BV van hun plaats verwijderd. In de werkplaats van de steenhouwerij te
Utrecht werden de onderdelen exact nagemaakt in fijne Ierse hardsteen van de
hoogste kwaliteit, waarna de ornamenten door Ton Mooij beeldhouwerij BV te Amerfoort
zijn uitgevoerd. Op woensdag 6 februari jl. zijn de oude pijlers, zichtbaar vanaf de
Rijksstraatweg, aan weerszijden van de plantenkas op de buitenplaats gezet. Vooraf
waren daarvoor ter plaatse betonplaten van 2x2 m, die rusten op ruim 6 m lange heipalen,
aangebracht. Vijf dagen later startte men met het plaatsen van de nieuwe pijlers aan
weerszijden van het hek aan de Rijksstraatweg. Iedere pijler weegt ca 10.000 kg! In
het afgelopen jaar zijn ook o.a. het metselwerk van de dam eronder met het lange
gewelf, de brede hardstenen banden en de bestrating voor en achter het hek onder
handen genomen. Om aanrijding te voorkomen zijn er langs de weg nu zwart granieten
bollen geplaatst. Wanneer de leuningen tussen de sierlijke ijzeren balusters voor
en achter het hek zijn aangebracht, de vijf heksloten zijn gerenoveerd en het ijzerwerk
weer een schilderbeurt heeft gekregen, dan zal het prachtige hek weer voor vele,
vele jaren een van de topsieraden van de Vechtstreek zijn.
|
|
|
* De Agrarische Natuur- en Landschapsvereniging VechtVallei viert dit jaar haar
10-jarig bestaan. De Vrienden van de Vecht zien de landbouw zoals vertegenwoordigd
door deze jubilerende vereniging als een belangrijke steunpilaar voor het behoud van
het open Vechtlandschap in de noordelijke Vechtstreek en het Veenweidegebied. Zie: www.vechtvallei.nl.
* In de Vechtstreek zijn steeds meer lokale en regionale groeperingen actief in de
verdediging van de schoonheid van het landschap en dat is een verheugende ontwikkeling.
Naast andere voorbeelden in deze nieuwsbrief zoals Vecht voor Tunnels kan ook worden
genoemd de Vereniging Vechtlandschap in Loenen. Deze Vereniging strijdt tegen aantasting
van het Loenense Vechtlandschap als gevolg van de plannen voor zandtransport en -opslag
tussen Loosdrecht en Amsterdam-Rijnkanaal. Op de VechtWiki kunt u hun activiteiten volgen: www.vecht.nl/wiki.
* Eind vorig jaar is aan de Lambertszkade een vogelkijkhut geopend. Vanuit de ronde
toren heeft men een geweldig uitzicht over de Wijde Blik, de Loenderveense Plas en de
Waterleidingplas. Hier zuivert Waternet jaarlijks 26 miljoen kubieke meter drinkwater,
genoeg voor 1/3 van de Amsterdamse huishoudens en bedrijven. Het water komt als kwelwater
omhoog in de Bethunepolder en wordt via een waterleidingkanaal en een voorzuivering
in de plas gepompt. Omdat hier geen boten mogen varen en de oevers natuurlijk gehouden
worden, is het een goede thuisbasis voor heel veel diersoorten, zoals tientallen
vogelsoorten, ringslang en libellen. Met name de vogels zijn dus nu in alle rust
te bewonderen vanuit de kijkhut. De hut is geplaatst aan de Lambertszkade. Dit pad
dwars door de plassen loopt van Vreeland naar Loosdrecht en maakt onderdeel uit van
het fietsroutenetwerk 'Gooi- en Vechtstreek'.
* Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in het gemeentehuis Boom en Bosch in Breukelen
heeft burgemeester Mik de heer Manten benoemd tot ereburger. Motivatie voor het college
is natuurlijk geweest dat hij verknocht is aan deze gemeente en dat vanuit historisch
perspectief met hart en ziel uitdraagt. Arie Manten is ondermeer één van de initiators
geweest van de Historische Kring Breukelen (in 1986 opgericht), die zich, zoals velen
weten, bezighoudt met de studie van de geschiedenis van het dorp en zijn inwoners. Hij
pleitte ervoor het initiatief van ereburger te laten voortbestaan, ook in een nieuwe
gemeente, maar dan onder de naam 'de Dudok de Wit prijs'.
* Enigszins bezijden de Vecht leidt de door Waternet/AGV beoogde dijkversteviging tot -
terecht - veel onrust in de Vereniging Spaar het Gein. De kadeversterking dreigt ten
koste te gaan van veel monumentale bomen. Na een stormachtige fase is er nu een beter
contact met Waternet en wordt gewacht op een gedetailleerd plan. Zie: www.spaarhetgein.nl.
|
|
|
De Vechtplassencommissie, opgericht in 1936, hoedt op kritisch-constructieve wijze
de culturele, landschappelijke en natuurwaarden van de Vechtstreek, uitgaande van
'behoud door ontwikkeling'. Agrarische belangen, economische dragers, recreatie en
water(berging) worden niet uit het oog verloren. Dit vraagt overleg, allereerst met
bestuurders maar ook met andere maatschappelijke organisaties. Vervolgens speelt
voorlichting over het uniek waardevolle karakter van de Vechtstreek een belangrijke
rol. Voor de Vrienden van de Vecht worden excursies gehouden, terwijl tijdens de
jaarvergaderingen actuele zaken ter discussie worden gesteld.
|
|
|
|
|